Op je bruiloft wil je dat alles goed verloopt. Om te beginnen is het dan fijn om het goed te plannen. Op die manier hoef je je op de dag zelf geen zorgen te maken en kun je er volop van genieten. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen is een draaiboek essentieel. Daarom bespreken we in dit blog hoe je een draaiboek maakt en wat daar allemaal in komt te staan.

Maak een lijstje

Om te beginnen zul je toch echt moeten weten wat er allemaal in jullie draaiboek terecht komt. Hierbij is het dan belangrijk om alle partijen te contacten om te vragen voor een tijdsindicatie. Dus hoe lang zal de visagie duren of het diner? Probeer deze tijden lekker ruim te nemen, zodat je op de dag zelf niet in de knoei komt. Vervolgens maak je daar een lijstje van. Dingen die thuis horen op zo’n lijstje zijn:

  • Visagie

  • Bruidsfotografie

  • Familiefoto

  • Bruidstaart aansnijden

  • Ceremonie

  • Vervoer

  • Aankomst daggasten

  • Aankomst avondgasten

  • Diner

  • Felicitaties

  • Bruidsjurk hoger opspelden

  • Openingsdans

  • Feest

  • Aankomst DJ/act

  • Stukjes van familie en vrienden

  • Late night snack

  • Afsluiting

  • Wegrijden bruidspaar

En dan zou het goed kunnen dat ook wij er nog een paar vergeten. Daarom is het belangrijk het draaiboek vroeg van te voren te maken en op die manier komt er op den duur steeds weer iets nieuws bij.

Kom tot een volgorde

Nu je het lijstje hebt met de dingen die bij jullie bruiloft komen kijken wordt het tijd om een duidelijke volgorde te maken en de onderdelen in te delen op tijd. Hiervoor kun je gemakkelijk een programma als Excel gebruiken. Nogmaals, plan dingen liever te ruim in dan te krap. Uit ervaring weten wij dat de felicitaties altijd langer duren dan verwacht en dat de openingsdans gemiddeld een half uur later begint dan gepland. Natuurlijk is dit niet erg, maar je kan er in het draaiboek alvast rekening mee houden.

Communiceer jullie plannen

Dan is het tijd om het draaiboek te delen met de betrokken partijen zoals de bruidsfotograaf, locatie, DJ en catering. Ook is het draaiboek natuurlijk essentieel voor de ceremoniemeester. Op deze manier weet iedereen waar hij of zij aan toe is en zullen er wellicht nog wat aanpassingen tot stand komen. Om die reden is het geen overbodige luxe om een week voor de bruiloft het definitieve draaiboek nog eens op te sturen naar betrokkenen.

Vanuit Soundsation wensen wij je enorm veel succes met het komen tot een prachtig draaiboek voor deze bijzondere dag. Als er vragen zijn, staan wij voor je klaar. In het bijzonder wanneer je iets wilt weten over DJ’s en muziek op de avond! 🙂